سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چند تا زن ؟

با سلام
استاد مطهری ره در مورد تعدد زوجات می گوید: اسلام چندهمسری را به وجود نیاوردزیرا قرن ها پیش از اسلام وجود داشت و آن را نسخ نکرد زیرا برای اجتماع مشکلاتی پیش می آمد که راه چارهء آن منحصراً تعددزوجات است  ولی اسلام رسم تعدد زوجات را اصلاح کرد. اولین اصلاحی که به عمل آورداین بود که آن را محدود کرد. قبل از اسلام تعدد زوجات نامحدودبود و یک نفر می توانست صدها زن داشته باشد و از آن ها حرمسرایی به وجودآورد ولی اسلام برای آن حداکثر معیّن کرد و به یک نفر اجازه نداد بیش از چهارزن داشته باشد....

اصلاح دیگری که اسلام به عمل آورداین بود که عدالت را شرط کرد واجازه نداد تبعیضی میان زنان یا فرزندان آن ها صورت بگیرد.(استاد مطهری , نظام حقوقی زن در اسلام , ص 445ـ 446 با تلخیص)
قوانین اسلام براساس نیازهای واقعی بشراست، نه بر اساس احساسات، زیرا ممکن است هر زنی از آمدن رقیب (در زندگی ناراحت بشود، ولی وقتی مصلحت تمام جامعه درنظر گرفته شود و احساسات را به کنار بگذاریم، فلسفه تعدد زوجات روشن می‏شود. هیچ کس نمی‏تواند انکار کند که:

1)      مردان در حوادث گوناگون زندگی، بیش از زنان در خطر مرگ قرار دارند و در جنگ‏ها و حوادث دیگر، قربانیان اصلی را آن‏ها تشکیل می‏دهند

2)       بقای غریزه جنسی مردان از زنان طولانی‏تر است، زیرا زنان در سن معینی، آمادگی جنسی خود را از دست می‏دهند، در حالی که در مردان چنین نیست.

3)      هم چنین زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتی از دوران حاملگی، عملاً ممنوعیت آمیزش دارند، در حالی که در مردان این ممنوعیت وجود ندارد.

از همه گذشته زنانی هستند که به علل گوناگونی همسران خود را از دست می‏دهند و اگر تعدد زوجات نباشد، آن‏ها باید برای همیشه بدون همسر باقی بمانند.

با درنظر گرفتن این واقعیت‏ها در این گونه موارد (که تعادل میان مرد و زن به هم می‏خورد) ناچاریم یکی از سه راه ذیل را انتخاب کنیم.

1)      مردان تنها به یک همسر در همه موارد قناعت کنند و زنان بیوه تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند و تمام نیازهای فطری و خواسته‏های درونی و احساسی خود را سرکوب کنند

2)      مردان فقط دارای یک همسر قانونی باشند، ولی روابط آزاد و نامشروع جنسی را با زنانی که بی شوهر مانده‏اند، به شکل معشوقه برقرار سازند.

3)      کسانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنندو از نظر جسمی و مالی و اخلاقی مشکلی برای آن‏ها ایجاد نمی‏شود، نیز قدرت بر اجرای کامل عدالت میان همسران و فرزندان دارند، به آن‏ها اجازه داده شود که بیش از یک همسر انتخاب کنند.

مشکلات  راه اول :

v      مشکلات اجتماعی

v      به مبارزه بر خواستن با فطرت و غرائز و نیازهای روحی و جسمی بشر و نادیده گرفتن عواطف و احساسات این گونه زنان مبارزه‏ای است که پیروزی در آن نیست

v      غیر انسانی بودن این روش بر هیچ کس بر فرض عملی شدن بر کسی پوشیده نیست.

 به طور کلی تعدد همسر را در موارد ضرورت نباید تنها از دریچه چشم همسر اول مورد بررسی قرار داد، بلکه از دریچه چشم همسر دوم و مصالح و مقتضیات اجتماعی باید مورد مطالعه قرار داد. آن‏ها که مشکلات همسر اول را در صورت تعدد زوجات عنوان می‏کنند، کسانی هستند که یک مسئله سه زاویه‏ای را تنها از یک زاویه نگاه می‏کنند، زیرا تعدد همسر هم از زاویه دید مرد و هم از زاویه دیدهمسر اول، نیز از زاویه دید همسر دوم باید مطالعه شود، آن گاه با توجه به مصلحت مجموع در این باره قضاوت کنیم.

مشکلات و موانع  راه دوم :

v      به رسمیت شناختن فحشا

v      زنانی که به عنوان معشوقه مورد بهره برداری جنسی قرار می‏گیرند، نه تأمین دارند و نه آینده‏ای و شخصیت آن‏ها پایمال می شود

بنابراین تنها راه سوم می‏ماند که هم به خواسته‏های فطری و نیازهای غریزی زنان باید پاسخ مثبت داد و هم از عواقب شوم فحشا و نابسامانی زندگی این دسته از زنان برکنار ماند و جامعه را از گرداب گناه بیرون برد